Mondiale markt

Vion levert zijn vleesproducten aan de vleesverwerkende industrie op alle continenten. Vion exporteert in Europa naar landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Griekenland. Buiten Europa gaan de producten onder andere naar Zuid-Korea, Japan en de Verenigde Staten.

Marktgerichte productie

Vion neemt de wensen en eisen van de markt als uitgangspunt voor zijn productie. Daarvoor heeft Vion vier marktconcepten ontwikkeld: Good Farming Global, Good Farming Star, Good Farming Welfare en Good Farming Organic. Voor elk concept zijn andere afnemers; Nederlandse en wereldwijde afnemers. U kunt als varkenshouder een keuze maken uit deze verschillende concepten.

Verkoopprijzen

Verkoopprijzen voor vaste afnemers liggen vaak voor langere tijd vast. En dat terwijl er wel sprake is van wisselende inkoopprijzen en schommelingen door de wisselkoers. Dat betekent dat onze marge continu verandert. Daarbij komt dat we kijken naar de marge van alle producten samen in plaats van te kijken naar de marge van één product. We moeten immers het complete varken zo goed mogelijk zien te verkopen. Dat betekent dat we specificaties aanpassen, om aansluiting te blijven vinden bij de veranderende marktvraag. Alleen dan kunnen we het varken optimaal tot waarden brengen. 

Nederlandse retail

De Nederlandse consument kan op elk moment van de week beschikken over hoogwaardig lekker en vers varkensvlees. Om deze marktvraag goed in te vullen moeten de verschillende schakels in de keten nauw samenwerken. Varkenshouders zorgen samen met Vion voor een goede basis voor de verwerkende industrie. Een goed georganiseerd logistiek proces is vervolgens nodig om het vlees in de gewenste vorm en verpakking op het goede moment in de winkels te krijgen.

Specials en innovatie

Voor ieder seizoen worden nieuwe, onderscheidende concepten ontwikkeld die inspelen op de actuele trends. Het is een belangrijke voorwaarde voor het goed vermarkten van varkensvlees. Pasen, Kerst en het barbecueseizoen zijn in de basis de momenten waarop specialiteiten zijn terug te vinden in het vleesschap van de supermarkten.


De vleesproducten voor Pasen, zoals speciale rollades, worden in het najaar al ontwikkeld en gepresenteerd aan de retailer. De retailer beslist vervolgens welke producten hij in zijn (feest)assortiment op wil nemen. De Kerstperiode en het BBQ seizoen is nog belangrijker voor de afzet van onze vleesproducten. De productontwikkeling van deze specialiteiten wordt door de bank genomen bijna een jaar op voorhand gestart.


In principe kent Vion twee seizoenen: winter/Kerst en Pasen/zomer/barbecue. Elk seizoen proberen we weer nieuwe concepten te ontwikkelen, waarmee we meerwaarde  creëren in de markt. Uiteindelijk doen we dat om varkensvleesproducten zo aantrekkelijk mogelijk aan te beiden aan de consument.

Volg VION

Actuele varkensprijzen - lees meer

  Week 11 Week 12
Vleesvarkens € 1.59 € 1.61
Slachtzeugen € 1.37 € 1.37
Biggen € 59.00 € 60.00
Kilogram-verrekenprijs Biggen € 0.80 € 0.80

Nieuws

Vion concentreert activiteiten in Emstek, Nedersaksen (D) en sluit locatie Zeven

Vion introduceert nieuwe vraaggestuurde aanpak varkenshouderij

Vion investeert € 8 miljoen in productielocatie Apeldoorn

Vion stijgt in categorie dierenwelzijns-beleid op wereldwijde benchmark

Albert Heijn reikt Gouden Kalf Award uit aan Vion